share this

Showing posts with label peristiwa hari ini. Show all posts
Showing posts with label peristiwa hari ini. Show all posts

Thursday, November 14, 2013

Dari Melaka ke Ho Chi Minh

Dah sangat lama tak menaip kat sini..rasa macam baru buat blog! sorry blog kesayanganku..hahaha

Hari ni aku nak share something yang aku recently experienced.
That thing is trip ke Ho Chi Minh City.
Tau Ho Chi Minh kat mana? Kat Vietnam lerrrr...
I was there with my classmates..trip kelas under subject Tourism Marketing.
Taknak cter lebih pasal subjek tu...haha

Aku share gambar2 ikut kronologi je la k... macam malas plak nak menaip. LOL

SEBELUM BERTOLAK & 1st DAY

Kitorang berkampung kat LCCT seawal pukul 3 pagi..flight pukul 7. maka dengan tak mandinya kami duduk macam orang merempat kat LCCT. maklumla mampu naik Air Asia je..tak mampu naik MAS kan. hahaha...that day unfortunately sangat mekdi tak bukak! Damn! tak tau ke kitorang lapar and perlukan tempat nak menunggu? then boleh plak hari tu kau tutup...

muka2 seronok nak boarding (tak sedar diri tak mandi)
Pukul 8.30 waktu Vietnam kitorang pun sampai Ho Chi Minh. Jet lag! haha...the only not so good thing about this country is the officers are not as friendly. senyum pun tak ok! sangat eerrr errrrr

semua busuk lagi!
First of all tour leader bawak group pegi city tour..central post office, notradame, and Hard Rock cafe 

                                  

                                  

Lepas habis city tour adalah lunch time! Lunch first kat restoran melayu...and of course la halal. lepas lunch kitorang pegi check in hotel! hotel tak jauh pun dari restoran..jalan kaki!

makan dulu! 
                                  
Dalam pukul 2 kitorang gerak pegi Ho Chi Minh International University. Dapat rehat kejap je and mostly tak sempat mandi..sumpah rasa busuk! hahaha
Honestly speaking masa buat lawatan kejap kat universiti ni sangat best! tak expect pun dapat sambutan macam tu dari diorang. Masa sampai kitorang di-pairkan dengan sorg student..aku dapat pair ngan Thanh Thai Nguyen..budak bisnes!
Kitorang sempat buat performance dikir barat and tarian..last sekali joget lambak. best bawak student IU menari sekali.

dikir barat la konon..
                                  
joget lambak uolllsss!!
                                 
UiTM KBM + IU
                                  
bye2...sob sob
so that's pretty much our first day. malam tu lepas lunch semua pakat nak jalan2 kat night market tapi semua tido..kepenatan! 

2nd DAY

Hari kedua kitorang pegi jauh dari bandar..pegi Chu Chi Tunnel. (sebut kuci). Terowong masa zaman perang Vietnam-Amerika dulu. 
Dalam banyak2 tempat kat tong sampah jugak jadi pilihan
                                                                     

                                  

                                 

Memandangkan lubang terowong tu sangat kecik, so orang2 tertentu je boleh masuk. Antaranya aku..tapi even for me, lubang tu masih lagi kecik.gelap plak tu..seram!!!

                                           

                                           

Balik dari terowong tu semua berduyun pegi shopping..dah tour leader bawak g shopping nak buat macam mana ye dok!

                                 

malam tu kitorang makan paper rice..macam popiah!
                               

tawaf berkali2 kat tempat yg sama tapi tak beli pape jugak...
                               

3rd DAY

Hari ketiga group pegi melawat sungai mekong..the most important river kat vietnam.
Kat sungai mekong ni kitorang singgah kat pulau kecik kat tepi2 dia..aku tak sure la tempat tu layak dipanggil pulau sebab kat sungai kan, takkan ada pulau kat tengah2..lain la laut. tapi whatever!
1st place yang kitorang singgah adalah tempat orang produce madu. dapat minum honey tea free! bergelas2 aku minum..

                                 







honey lemon tea!
                               
Lepas puas minum teh madu, kitorang gerak pegi kilang buat gula2 kelapa..dapat la rasa gula2 tu sikit. nak beli macam tak berbaloi pulak. haha..sorry takde gambar!!



diorang tengah nyanyi lagu anak kampung..tapi sebutan tak betul sikit! LOL

Then kitorang dibawak plak pegi satu tempat macam restoran..kononnya nak dijamukan buah2 tempatan/tropika. hari tu dapat buah naga, mangga, longan and nenas..tapi honestly aku cakap tak sedap. isi buah longan sikit, kurang manis bla bla bla..tapi yang bestnya ada performance! siap nyanyi lagu anak kampung lagi..haha

                                   

Lepas makan buah n tengok performance tu kitorang pegi belakang kedai tu...alangkah terkejutnya bila nampak pemandangan yang aku sangat familiar! mangrove!!! macam kat kampung aku jerrr! pastu sampai la kat jeti tu..ada banyak sampan. long story short, kitorang divide ikut group naik satu sampan..makcik yang dayung sampan ada 2 orang. sorang depan, sorang belakang. masa nak gerak tu makcik tu bebel ape ntah kat aku..nak je aku cakap.."HAAA MEMANG AKU FAHAM!!!" hahaha...
on the way tu makcik tu suruh aku plak dayung..nasib baik la tau sikit2. so takde la dayung sampai terpercik air kat orang kan.

yg depan sekali tu paling expert mendayung! 


Masa dah sampai kat muara sungai tu makcik tu bagi signal..macam mintak duit. teringat la kitorang punya tour leader cakap kena bagi duit kat pendayung tu..so kutip la sorang 2 hengget..4 org jadi 8 hengget. aku bagi kat makcik tu, dia kata tak cukup! aigoo...aku bagi lagi 2 hengget.pastu dia blah camtu je..senyum pun tak. marah letew! 


4th DAY

Last day ni takde buat pape sangat since separuh hari je..awal pagi ramai dah bangun nak shopping kat Benth Thanh Market. Kononnya nak jadi 1st customer sebab org vietnam bagi murah kat 1st customer..bagi luck katanya! tapi bila sampai je kat market tu dah ramai orang..semua pakat nak shopping kain plak tu! ok semua jadi pemborong kain kejap! haha

Tengah hari semua packing nak pegi airport..nak balik malaysia. so sad!!! :(
Tapi sebelum tu sempat lagi singgah Central Post Office nak snap gambar!






Okay..tu je la trip Ho Chi Minh kitorang..balik malaysia majoriti dapat demam. badan aku sampai naik ruam. nasib baik takde pape.. hehe



p/s masa minum honey lemon tea tu kitorang ada bergambar dengan ular sawa..mana ntah gambar tu!





Friday, September 20, 2013

starting of the end

Entry ni aku nak buat ringkas je pasal aku sangat malas nak update blog, busy, nak cukupkan syarat sebulan satu entry and most importantly keyboard laptop aku masih tak okay!

Well, it's the start of my final sem here and that's it! bye!

Monday, August 19, 2013

August story

Agak lambat aku wish raya tahun ni..a busy year perhaps. memang hari2 aku online tapi nak update blog memang aku malas..

bawah ni aku share sikit gambar raya aku dengan family & kawan2. sikit je since banyak gambar yang P&C..LOL

family aku..add on my new abang ipar. 



my friends 

more of my friends

beach party maybe??

Sunday, June 23, 2013

arigato & sayonara

Hari ni aku sangat pasif..nak kata aku takde keja, minggu depan paper final dah start. supposedly aku pegi study. tapi lain plak yang aku buat..sepanjang hari aku tido. tau kenapa? sebab semalam aku bantai lepak dengan budak rumah sampai pukul 6 pagi! ceritanya macam ni..semalam cuti study week aku dah start..so aku pun rasa macam nak release tension sangat dan sangap sangat nak karok sebab lama tak melalak. sumpah aku sangat tension minggu2 terakhir ni..kena submit assignment, kejar masa, test lagi, presentation lagi..dengar macam biasa tapi pressure tu ya ampun!!! so semalam semua azab tu kira dah habis la. aku pun decide ajak kawan karok...dalam pukul 10.30 lepas makan kitorang gerak pegi kbox yang kitorang selalu pegi. beli 2 jam, dapat 1 jam free..sape taknak kan! dah berminggu dok stres bila ada masa nak lepaskan segala tension tu memang aku takkan tolak. 3 jam karok macam2 lagu kitorang nyanyi..paling best si jeff nyanyikan lagu untuk aku..bapak la sweet! lagu lionel richie "hello". dah la suara best..aku macam biasa nyanyi lagu love bug jonas brothers tu..then dalam banyak2 lagu tu rasa nak nyanyi lagu chakra khan, harus terpisah. aku nyanyi sampai suara pecah..LOL!
dah habis 3 jam melalak tu dalam pukul 2 pagi kitorang pegi duduk kat pantai..jerebu2 pun buat aktiviti outdoor..kau ade! dalam 30 minit borak2 tiba2 angin kuat plak..jerebu makin tebal..so kitorang pun blah. sampai rumah terus ingat nak basuh baju..aku memang biasa basuh baju pagi2. senang, tak ramai orang. aku jenis tak suka tengok orang ramai2 ni..kecut! haha..so dalam pukul 3.30 aku turun la basuh baju dengan 3 orang housemate..si fiezan, jeff n mamu..diorang ajak pegi mamak sementara tunggu baju siap. so aku ikut je la..order roti kosong. lama gila tak makan mamak sebab tau nanti mesti aku tercirit lepas makan..memang betul pun.balik umah aku terus masuk toilet. masa duduk lepak kat mamak tu macam2 la kitorang borak. cerita lama masa mula2 kenal dulu semua keluar..rasa sebak plak tetiba. nak dijadikan cerita kitorang sekarang sama2 sem 5..tapi diorang sem ni last ada kat sini. masa sem 6 kena praktikal. so basically ni la last time kitorang akan jmpa, borak2, mesra gitew..sedih nak berpisah. borak punya borak tak sedar jam dah pukul 6..jerebu semua kitorang tolak belakang sebab nak borak punya pasal. dalam pukul 6 tu baru kitorang gerak balik umah..aku terus pegi mandi, pastu tido..sedar2 dah pukul 12..tapi ngantuk lagi, sambung tido sampai pukul 6 petang..memang nice sangat. 

Next week kitorang dah start final paper..aku start jumaat(28jun). ada yang start rabu. harap sangat sem ni aku boleh improve pointer..taknak la asyik nak static je..after all aku dah buat yang terbaik through out sem ni. nak kata struggle sangat tu tak la, tapi aku buat jugak apa yang aku mampu. Sem ni  aku punya last paper kena kat bulan puasa..tak tau la macam mana nanti. tak pernah2 kitorang kena menghadapi final exam dalam bulan puasa. nak tambah lagi dugaan bila habis je final tu aku kena praktikal plak kat resort kat melaka ni. raya pun aku tak tentu boleh balik..hopefully mental aku kuat nak handle semua nanti..so to all my friends yang nak final next week, i wish u all good luck. most of you are not going to be here next sem. i'm gonna miss u all..korang dah jadi roommates aku, housemates aku, kawan aku yang paling best! 5 sem kenal korang memang rasa tak cukup..nanti kita punya last meeting jangan buat aku nangis k! good luck practical..insyaallah lepas ni kita jumpa lagi masa konvo!

really gonna miss you guys!

p/s too bad mirul, faiq n lain2 takde masa lepak semalam..

Thursday, May 16, 2013

Kacang dan Pesta Kaul 2013

SALAM MALAYSIA TRULY ASIA!
Hey people!
We meet again after a few hours.
Kali ni aku just nak share gambar sikit..
gambar apa tu??
haa..ni aku nak story morykan..
Hujung bulan April hari tu aku balik kampung sebab cuti mid sem seminggu..saja nak balik.
kebetulan jugak time tu ada Pesta Kaul kat tempat aku..
apa itu Pesta Kaul??

Menurut encik wikipedia:
Originating from the animistic beliefs traditionally held by the Melanaus, the Pesta Kaul is held annually in Bulan Pengejin (The month of the Spirits) of the Melanau Calendar, which is usually in March or early April, as a purification and thanks giving to appease the spirits of the sea, land, forests and farm. It coincides with the end of the Northeast monsoon, once a time of hardship when the sea was too rough to fish and the villages often suffered from flooding. Traditionally, Villages would be palei or taboo for days before Kaul. No one was allowed to leave or enter, and people underwent purification ceremonies during Kaul. The celebration of Kaul concluded with a communal picnic at the river mouth, followed by a return to the village and again three days of prescribed restrictions.

Itu la sejarah Kaul ye anak2..
so kat bawah ni aku share gambar2 hari tu..
tak banyak pun since aku hanya pergi sehari je,
tu pun dah senja..
nak snap gambar gelap plak..
Sedih medih pedih la jugak kan!

Masa ni tak ramai orang lagi.

kat hujung tu ada live band..sedap jugak muzik dia

Antara booth cantik yang aku nampak

Kaul tak sah kalau takde benda ni.. pride of Melanau, TIBOW

Orang Melanau ni penuh Mistik..tiap satu patung ni ada nama. tapi patung2 ni namanya DAKAN. digunakan untuk tujuan perubatan.

Yang ni aku tak tau...aku curi2 tangkap gambar. nampak macam duyung pun ada.

Bercengkerama di bawah sinaran lampu minyak tanah.. eh

Baju I Love Kaul Mukah yang aku tak beli...sosad!
  
Opsss! macam mana boleh ada gambar ni plak?? BITCHY sangat yang baju putih tu!
P/s Kaul kali ni tak semeriah dulu..aku syak sebab PRU13 hari tu...sibuk berkempen kan!




Wednesday, May 15, 2013

entri tak bertajuk

Salam malam sunyi dari penulis...chewahh. jiwang plak kan tengah2 malam buta ni.

malam ni aku saja nak menajamkan kembali ilmu penulisan blog yang dah lama aku tinggalkan..
blog pun dah bau hapak! sembur febreez sebotol pun belum tentu wangi.. sedihhh!
malam ni jugak aku diserang penyakit tak mampu tido. entah kenapa penyakit ni datang balik..korang mampu?? 
dan sebab terakhir aku update blog ni sebab aku dah janji kat blog ni yang tiap2 bulan aku akan update sekurang2nya 1 entry..so hari ni dah masuk tengah bulan Mei. agak lambat la jugak...so gigih la aku mencari idea nak mencarut.

Anyway, mukadimah dah sudah. 
Tapi kan...otak aku agak blank malam ni..
bukan tak tau nak tulis pasal apa, 
tapi aku tak tau nak tulis macam mana..
banyak sangat benda dalam otak sampai semua berebut nak keluar.
last2 otak aku serabut, sampai jammed. 

sekarang aku dalam proses nak buat entry baru..tapi tak boleh reveal lagi. nantikan! 

kbai!



Friday, April 12, 2013

are you with the right partner??


For those who are in a relationship out there, I want you guys to ask yourself a question.. "are you with the right partner?". spare your answers..I want to share a story that I read earlier. I read it on Facebook when my friend shared it. 

During a seminar, a woman asked," How do I know if I am with the right person?"

The author then noticed that there was a large man sitting next to her so he said, "It depends. Is that your partner?" In all seriousness, she answered "How do you know?" Let me answer this question because the chances are good that it's weighing on your mind
replied the author.

Here's the answer.

Every relationship has a cycle… In the beginning; you
fall in love with your partner. You anticipate their calls,
want their touch, and like their idiosyncrasies. Falling in love wasn't hard. In fact, it was a completely natural and spontaneous experience. You didn't have to DO anything. That's why it's called "falling" in love.

People in love sometimes say, "I was swept of my feet."Picture the expression. It implies that you were just standing there; doing nothing, and then something happened TO YOU.

Falling in love is a passive and spontaneous experience. But after a few months or years of being together, the euphoria of love fades. It's a natural cycle of EVERY relationship.

Slowly but surely, phone calls become a bother (if they come at all), touch is not always welcome (when it happens), and your spouse's idiosyncrasies, instead of being cute, drive you nuts. The symptoms of this stage vary with every relationship; you will notice a dramatic difference between the initial stage when you were in love and a much duller or even angry subsequent stage.

At this point, you and/or your partner might start asking, "Am I with the right person?" And as you reflect on the euphoria of the love you once had, you
may begin to desire that experience with someone
else. This is when relationships breakdown.

The key to succeeding in a relationship is not finding the right person; it's learning to love the person you found.

People blame their partners for their unhappiness and look outside for fulfillment. Extramarital fulfillment comes in all shapes and sizes.

Infidelity is the most common. But sometimes people turn to work, a hobby, friendship, excessive TV, or abusive substances. But the answer to this dilemma does NOT lie outside your relationship. It lies within it.

I'm not saying that you couldn't fall in love with someone else. You could. And TEMPORARILY you'd feel better. But you'd be in the same situation a few years later.

Because (listen carefully to this):

The key to succeeding in a Relationship is not finding the right person; it's learning to love the Person you found.

SUSTAINING love is not a passive or spontaneous experience. You have to work on it day in and day out. It takes time, effort, and energy. And most importantly, it demands WISDOM. You have to know
WHAT TO DO to make it work. Make no mistake about it.

Love is NOT a mystery. There are specific things you can do (with or without your partner), Just as there are physical laws Of the universe (such as gravity), there are also laws for relationships. If you know how to apply these laws, the results are predictable.

Love is therefore a "decision". Not just a feeling.

Remember this always: God determines who walks into your life. It is up to you to decide who you let walk away, who you let stay, and who you refuse to let GO! ♥


Thanks to the writer for writing this good entry. 
Life is beautiful when we know how to paint it. Think!



Sunday, March 10, 2013

kacang...the unexpected journey

                           

well, i'm back in hell called CAMPUS!
kalau mula2 dulu betul aku cakap campus life is cool,
tapi sekarang aku rasa tak sabar nak habis..
bukan nak merungut,
bukan nak kata tak bersyukur aku diberi peluang belajar,
tapi aku teringat something..
at some point in our life,
kita akan fikir untuk dapat lebih dari apa yang kita ada,
studying is a phase,
dah study sejak tadika, masuk sekolah rendah, sekola menengah, and now kat universiti,
sekarang aku rasa tak sabar nak berkerjaya,
ada kerja sendiri, hidup sendiri, ada duit sendiri, beli barang dengan duit hasil titik peluh sendiri.
honestly aku dah tak sanggup nak susahkan orang, especially family aku..
belajar jauh memerlukan belanja,
ya, aku ada pinjaman,
tapi tiap2 kali aku buat bajet sendiri,
bajet tu selalu lari.
last2 family jugak tempat mengadu..

sorry mom, sorry dad, sorry sis, sorry bro..
i want all this to end up more than u guys do..
when the time comes i will be the one who's gonna contribute to our family.
just hang in there,
Insyaallah nanti bila aku dah grad, dapat keja, aku akan tolong family plak,
sebagaimana family aku tolong aku selama ni.

now i'm in my final year of study,
dah masuk semester 5,
subjek2 pun makin susah,
tapi I will do my best..

to all my friends yang sama2 masuk semester 5 sekarang,
i wish u all good luck!
semoga sem ni kita sama2 boleh buat lagi bagus dari sebelum ni.

to that person,
semester ni dah semester last,
you're gonna graduate soon.
be patient okay..
things will turn up good,
just don't give up..
good luck for your final exams! :)

selamat memasuki semester baru semua!!! 


 
thank you for visiting my blog