share this

Thursday, September 20, 2012

dilema mata sepet


MATA SEPET?
what is sepet? sepet ni dikaitkan dengan mata. keadaan mata yang kecil dan kelopak mata tidak kelihatan akan membuatkan mata anda dipanggil sepet. di kalangan melayu ia jarang berlaku, apatah lagi di kalangan India. di Malaysia golongan mata sepet of course la orang cina. tapi segelintir orang Sabah&Sarawak juga bermata sepet. Tak diketahui sebabnya...ramai orang mempunyai mata yang sepet, tp apa yg best bila ada mata yang sepet?hahaha...ni yang aku nak story...pada korang2 yg ada mata sepet out there, kalau korang rasa tak yakin dengan muka ala2 cina yang korang miliki, aku sarankan korang fikir sekali lagi, or even bekali-kali lagi...unik ape orang yg ada mata sepet ni...korang patut happy ok memiliki wajah yang unik dan tak sama dengan orang lain yang sama bangsa dgn korang...macam aku, aku berbangsa MELANAU, tapi muka aku macam cina...ntah dari mana aku dapat...my parents, and my great grandparents semua pure melanau, tp mcm mana muka kitorang macam amoi dan apek???tu aku tak tau nak jwb apa. yang aku tau, ada chinese look memang satu keunikan.ok la, nak tau apa kelebihan orang yg ada mata sepet? meh aku story satu2...

1st IMPREESSION..."CHINESE KE?"
bila berkawan, people tend to think yang kitorang adalah chinese. tapi tu just masa mula2 la. dah kenal lama tu macam biasa je. charming tetap ade.

TAUKE ASYIK SPEAKING CINA DENGAN KORANG.
bila korang pegi kedai, tokey kedai akan speaking chinese dgn korang. depan orang ramai lak tu...kan best?haha...time tu boleh la korang eksyen depan orang yg korang ni chinese gak . kalau depan member lagi best. tersengih diorang bila tengok...tapi yang tak best nya cina tu cakap cina dengan korang tapi korang tak tau nak balas ape...agak malu sikit disitu.

LAKU DIKALANGAN SOCIETY.
orang yang ada mata sepet atau lebih dikenali sebagai chinese look ni laku...sng dpt partner la...tp ni bukan aku ckp, member aku bgtau. dia pun chinese look gak. nak story la sikit, dia ni baru putus cinta dgn awek dia..time tu dia punya la down..aku la salah sorang yg cool-kan dia. tapi tak lama lepas tu aku dgr dia dh ada awek baru...DAMNNN! cepatnya dpt pengganti!haha...dari ramai2 orang, awek tu pilih member aku gak...psl chinese look kot...mana la tau kan. kebarangkalian tu ada. kalau tak, knp awek tu tak pilih mamat lain buat jadi pakwe dia???hehehehe

SELALU ORANG SALAH FAHAM
pengalaman ada chinese look ni kadang2 melucukan...contohnya, bila pergi masjid or surau, orang2 kt masjid akan tanya, "awk ni saudara baru ke???"pulak dahhh...kita yg dah tulen Islam dia boleh tanya mcm tu...hahaha...yela kan, nak buat mcm mana, dah muka mcm cina, mesti la org akan curious...hehehe...so kita ni dah mcm universal Islamic connector plak. yela, dah orang anggap kita cina yang convert masuk islam, tentu la orang akan rs islam ni menyatukan pelbagai kaum....chewahhh

DIGERUNI...YEKE???
orang yg ada chinese look ni orang tak berani nak dekat sgt...what is the bcoz???korang tgk org cina...nampak mcm gengster tak?especially yg muda2...ye kan???tu la sebabnya orang tak berani nak kacau sgt...advantage ke?kalau bab jalan sorang2, lepas tu orang pun tak berani nak dekat, tu memang la advantage. tapi kalau bab nak jumpa orang, tapi orang tu jadi takut, pandai2 sendiri la korang...haha. tapi aku tak macam tu pun. lalala

KAMI CUTE DAN COMEL. :)
chinese looking people are handsome and beautiful! memang betul la...kita mmg cute!haha...orang pun jeles tengok, tapi diorang tak tunjuk pun yang diorang jeles, so fhm2 sendiri la...kalau jeles takkan nak mengaku kotttt...kan3???so korang jgn la rs rendah diri bila muka mcm cina..mata sepet, muka kecik...hehe..tu aset korang...kalau org mata sepet tak laku. takkan la artis cina, jepun, korea jd famous...betul tak?











nota kaki : mata kuyu pun sedap dipandang. :p









0 comments:

 
thank you for visiting my blog