share this

Saturday, June 23, 2012

10+1 tips study "last minute"

ok malam ni aku tiba2 terfikir nak buat entry pasal tips study last minute.
memandangkan sekarang ni musim exam (UiTM especially sbb most of the other universities dah cuti)
so aku google la tips study last minute,
dan terpampang la banyak blog yang buat benda yang bakal aku buat.
aku ni memang jenis yang study last minute.
korang pun lebih kurang jugak kot.
so kalau korang pun sama macam aku,
meh la kita sama2 baca dan ambik satu dua tips yang maybe mampu mengubah masa depan anda.
HAHAHA...
tips ni aku cedok sana sini,
pastu aku tambah la perisa aku sendiri,
aku pun ada tips sendiri jugak ok!


tips 1:
fokus pada apa yang lecturer selalu sebut or tekankan. ingat, apa yang lecturer cakap kat dalam kelas tu mungkin keluar masa exam! so kalau dah tau apa nak baca, skop akan jadi kecik dan korang boleh la concentrate kat tajuk2 tu. tapi kalau lecturer tak bagi hint tu tawakkal je la... ngeh3

tips 2:
jangan study sana-sini. maksud aku jangan baca bab ni, tapi kejap lagi baca bab lain padahal bab yang satu tadi tak abis lagi. situasi ni boleh memeningkan otak. otak kalau dah ting tong macam mana nak concentrate kan? last2 semua serabut. tak tau nak jawab apa. so belajar ikut flow...

tips 3:
study bab yang korang suka dulu. cara ni penting jugak sebab it involves pressure. kalau dah mula2 study topik yang korang kurang minat, memang takkan gerak la. asyik tension dan tak faham topik tu. so better start with topik yang korang rasa tak memberatkan otak.

tips 4:
buat nota itu buang masa! so jangan nak gatal2 buat nota ke, mind map ke. baik tak payah. tak kuasa nak salin balik semua benda dalam buku. nota ni orang buat masa awal2 semester. kalau dah dekat exam orang baca balik nota tu. bukan dah dekat exam baru nak buat. ye dok? bincang dengan kawan is better kalau dah last minute.

tips 5:
jangan paksa diri stay up! bahaya sangat... even though paper tu esok pagi, jangan nak gatal tak tido. tapi kalau mampu tu apa salahnya. tapi aku serius tak sarankan. kalau nak sangat stay up, tido kejap then bangun pkul 2-3 pagi sambung study. InsyaAllah masuk. tapi kalau nak jawab paper dalam keadaan fresh, lebih baik tido awal malam tu.

tips 6:
mind set tu penting! just remember everything's gonna be fine. so that korang tak stres sangat time study tu. kalau asyik fikir "alamak...mati la gagal, kena repeat sem depan..." memang la motivasi diri tak naik.

tips 7:
buat past year questions. mostly yang masuk exam adalah soalan2 past year. so elok la cek balik soalan2 sem lepas. tapi yang ni kena buat awal sikit. sebab kalau nak jawab past year, tapi at the same time carik jawapan dalam buku memang payah la jugak.

tips 8:
yang ni pun kena buat awal jugak. tipsnya adalah banyakkan bodek lecturer korang! bodek2 nak dapat hint2 je ok. bukan nak mintak markah free. macam sesetengah student tu exam tak power tapi dapat markah tinggi. tak adil la kan. cara kotor tu...biasa la pelajar. dah senang pun nak lagi senang.

tips 9:
kalau subjek tu korang dapat carry mark rendah, elok la tumpu lebih. score kat final tu penting kalau dah situasi macam ni. InsyaAllah kalau fokus mesti korang boleh.

tips 10:
doa2 la apa yang korang baca tu lekat kat dalam otak. lebih2 lagi doa apa yang korang baca tu yang masuk exam. bonus la kan...untung la korang.

bonus tips:
masa hari exam otak kena fresh. breakfast kalauboleh elakkan makan makanan berminyak dan pedas. takut nanti sibuk memerut pulak kat dalam dewanpeperiksaan. lagi satu, tawakkal la. berserah je. korang dah buat yang terbaik! lepas tu apa nak jadi, jadi la.

so aku harap tips2 kat atas ni membantu. kalau tak, apa boleh buat. yang penting banyakkan doa. usaha dah buat, yang tinggal doa je. ok, selamat berjaya to all!





2 comments:

Nesha Zin said...

awesome info. doakan saya. awak juga, encik kacang. semoga berjaya.

encik kacang said...

yup, u too nesha. :)

 
thank you for visiting my blog