share this

Thursday, May 5, 2011

its all about lies and liars!


hello readers...
wahhh...tak pernah2 aku greet pembaca aku mcm tu...tiba2 plak kan...
hari ni aku nak discuss psl penipuan...yes, lies!!! penipuan hanya dilakukan oleh pembohong. yeke? fikir balik...tak semestinya org yang suka menipu tu adalah penipu. tak pernah ke terfikir ada orang menipu untuk kebaikan? orang putih cakap "white lies", nak jugak dlm bahasa melayu? translate jd "bohong sunat"...(tp term ni tak diiktiraf k)

well, banyak benda bohong kat dunia ni...disini aku nak listkan sikit contoh2 pembohongan yang kerap kita dgr skrg...

1. lakonan
sape cakap lakonan tu real? angkat tangan...tapi tu semua bohong. lakonan tak real, its just "MACAM" real. pelakon dalam movie, soap opera, teater, ape je la semuanya berlakon atas dasar penipuan. even if benda yang diorang lakonkan tu based on real stories, still its just an act. pelakon ada bakat nak menipu, so why not diorang gunakan "kepakaran" diorang tu untuk memperdayakan orang or viewers mcm kita? sekurang2nya, ada gak income masuk....kan?

2. nyanyian
aku tak nafikan there are many singers out there mmg ada bakat. tapi ada jugak penyanyi palsu. org kata suara mesin. tak tau la mcm mana. semuanya teknologi beb...semua boleh modify. suara tak sedap pun jadi sedap. mesin tak mesin, penyanyi tetap ada peminat. beza sikit or banyak je...

3. penulisan
writers, bloggers, journalists etc...diorang ni penipu ke? bila tengok pada term, actually diorang bukan penipu. yela, kalau dah namanya wartawan, takkan nak tulis cerita bohong...newspaper confirm tak laku kalau asyik tulis berita2 tipu. BUT, ada satu jenis journalist yang buat cerita ntah betul ke tak, tapi still ramai pembaca or ramai nak tau hasil tulisan dia. penulis majalah, or novel, or bloggers. penulis kategori ni la yang aku kategorikan dalam jenis penulis yang "jual" penipuan. niat diorang bukan tak baik, diorang hanya mahukan pembaca kisah2 yang diorang reka. macam aku, aku tak nafikan bila post entry dalam blog ni, enrty tu langsung tak bersifat personal or based on the true story of my life, semuanya rekaan semata-mata(kadang2 je). ehhh...sejak bila aku jd writer???well, i'm a blogger, of course i write...hahaha...anyway, writers ni menulis berdasarkan minat. apa yang terlintas kat fikiran, tu yang diorang akan tulis. all i can say is, its their passion...

ok la, aku rs tu je yang aku boleh listkan...nak list lebih2 tak boleh sebab ada penipuan yang berunsur sensitif...censored2...nanti tak pasal2 blog aku kena banned...lalalala~


2 comments:

enna-shii said...

yah~~ so true..like it~~ *thumbs up* :)

encik kacang said...

thanx enna...

 
thank you for visiting my blog